Hvad er Pilates?

Joseph H.Pilates blev født i Tyskland i 1883. I mere end 40 år underviste og trænede han mennesker i sin trænings form, som han selv kaldte ”contrology”. Han ønskede at metoden skulle udbredes blandt mennesker i alle aldersgrupper.

Pilates er derfor en skånsom trænings form, som næsten alle kan deltage i.

Pilates er designet til at give kroppen blødhed, naturlig ynde og rytme, som vil reflekteres i vores måde at bevæge os på, når vi går, arbejder og leger.

Åndedrætstræning en væsentlig del af Pilates-træningen. Dette fordi åndedrættet forsyner kroppen med mere end 90 procent af vores energi. Det leverer ilt til blodbanen, som når ud til alle organer og muskler. Åndedrættet sørger for over 70 % af vores udskillelse af affaldsstoffer.

Vi trækker alle vejret, men hvor GODT trækker du vejret? Mange af os trækker vejret overfladisk, og er spændte i musklerne, således at vi ikke får sundhedsfordelen ved et dybt og godt åndedræt.

Åndedrættet har en direkte indflydelse på vores nervesystem. Alt dette betyder rent praktisk, at du gennem træning kan få

  • Bedre iltning i kroppens muskler og organer
  • Bedre afgiftning af kroppen
  • Bedre søvn
  • Bedre mental balance
  • Mere overskud
  • Mindre stress
  • Bedre kontakt til kroppen

Pilates træningen er bygget op over disse hoved-principper:

Frit åndedræt - Koncentration og kontrol
Centrering og præcision - Stræk - Balanceret muskelstyrke
Rytme og flow – Helkropsbevægelser - Afspænding